4 anledningar till att företag misslyckas

by Adam Haglund - 13/09/2016 - 10:14

Varför misslyckas de flesta företag misslyckas? Vad man kan göra för att undvika de vanligaste misstagen. 

Hampus Jakobsson – TAT-grundare, ängelinvesterare, serieentreprenör – svarar så här.

"Som att starta en fritidsgård"

– TAT startades för att vi var ett kompisgäng som hade fått några olika uppdrag, och vi ville starta ett företag för att kunna köpa datorer och dra av momsen. Men vi hade inte råd att starta varsitt bolag, så vi gjorde det tillsammans. Det var lite som att starta en fritidsgård.

– Först hade vi flera olika affärsfokus, men med tiden blev vi tightare. Det förändrades helt naturligt. Vi hade ingen affärsplan eller processkarta. Vi växte organiskt, dubblade antalet anställda varje år – från 5 till 10 till 20 till 50 till 100 och i slutet var vi 180. Vi jobbade med alla som gjorde mobiltelefoner, SonyEricsson, Samsung, Google, Motorola, Nokia.

– 2010 stod vi inför en ny tillväxtfas. Vi kände av växtvärken. Skulle vi börsnotera oss? Vi var osäkra och lite trötta. Mobilvärlden var turbulent. Och just då fick vi ett samtal från Blackberry som sa att de ville köpa oss.

Om besöket hos Blackberry

– Vi trodde inte riktigt på det, men vi åkte dit i alla fall och tänkte att de kanske kunde bli en ny kund till oss. Men när vi träffade dem förstod vi att de menade allvar. Att de ville köpa och att de ville göra det nu.

– Vi gillade dem mycket. Och vi som grundare skulle få ohyggligt mycket betalt, vilket gjorde flera av ägarna sugna på affären.

– Tänk så här: TAT var en liten eka på ett stormigt hav och plötsligt kom ett enormt rymdskepp som ville beama upp oss. Såklart vi ville! Äntligen skulle vi få lite trygghet.

– Sedan visade det sig inom de kommande åren att det stormiga havet skördade sina offer. Nokia gick under, SonyEricsson likaså. Och Motorola köptes upp. I efterhand kunde vi konstatera att vi hade blivit upp-beamade vid en extremt bra tidpunkt.

TAT:s framgångshistoria är intressant inte minst för att ni startade utan att egentligen veta vad ni gjorde. Med ditt andra bolag var det tvärt om – du meddelade i våras att Brisk ska läggas ner. Hur kommer det sig att ni lyckades som nybörjare men misslyckades som erfarna?

– Det är extremt svår att designa ett lyckosamt företag. Det man kan göra är att ta bort faktorer som gör att det kan gå dåligt. Om man tittar på succéföretag som Facebook, Uber, Microsoft med flera, så tror jag de själva skulle erkänna detta: Att de lyckats är inte för att de har gjort allting rätt utan för att de har undvikt att göra vissa dåliga saker.

4 saker att undvika när du startar företag

– När jag går in som ängelinvesterare i bolag så har jag en lista med punkter som jag inte vill hitta i bolagen. En negativ lista:

  1. Personerna som driver bolaget är osympatiska. Visst, man måste ha vassa armbågar och vara ambitiös, men man får inte vara ett rövhål.
  2. De som startar bolaget har ingen passion. Man måste ha fokus på att lösa ett riktigt problem. Detta är en förutsättning för att grundarna ska känna passion och kunna hålla fokus. Men faktum är att det är svårt att hitta problem som du är villig att ägna 5-10 år av ditt liv på att försöka lösa.
  3. Grundarna vill outsourca kärnkompetensen. Till exempel, om bolaget ska bygga en app så är det viktigt att den byggs inhouse. Om man outsourcar kostar varje ändring pengar, vilket gör att bolaget frestas att kompromissa på kvaliteten. Dessutom, de som kodar har ingen passion för företaget, de bryr sig bara om vad de kan fakturera.
  4. Man utvecklar sin produkt utan att fråga kunderna först. Man måste prata med användarna. De som tror att de kan stänga in sig och bygga en produkt på ett halvår och sedan lansera, är fel ute. Jag tror inte på masterplans. Istället ska man sätta upp en hypotes som testas, och sedan mäts resultatet. Man ska vara datadriven.

– Bolag som uppfyller dessa krav har kommit jättelångt. Men ändå, om man gör allt rätt är det ändå en väldigt liten chans, kanske 10%, att företaget lyckas.

Om skillnaden mellan startups och storföretag

– Det är viktigt att förstå att ett bolag med fyra anställda är helt annorlunda jämfört med ett företag med tio anställda. Som är helt annorlunda jämfört med 40 anställda, eller 100 anställda.

– En startup har stora fördelar i att alla sitter nära varandra. Alla pratar med alla, det finns ingen politik, inga budgetar, inga avdelningar. Resultatet är ett snabbrörligt företag, som lätt kan anpassa sig. Detta förlorar man i samma stund som man hittar på att någon är CEO, CFO och så vidare. Då har man skapat strukturer som förvandlat startupen till ett litet stort bolag. Då är du stekt.

____

Del 1 av denna intervju finns här.

____

Nästa vecka i bloggen: Vad jag önskar att jag visste när jag var 20 och nyutbildad fotograf. Prenumerera på bloggen om du vill läsa mer.

written by

Apelöga