Därför ska du inte skapa innehåll direkt i sociala medier

by Noemi Gobel - 19/09/2016 - 14:15

"Bygg inte på någon annans mark"


The english version of this article can be read here

På en internationell konferens om content marketing som nyligen arrangerades i Oslo framträdde några av de mest inflytelserika personerna inom digital marknadsföring. Profiler så som Joe Pulizzi, Jeff Bullas och Jesper Laursen kunde enas på två punkter: ”Bygg inte på någon annans mark” och ”dra trafik genom e-post till dina egna kanaler.”

Vi återkommer till e-post lite senare och börjar med den första punkten. Bygg inte på någon annans mark - eller som Joe Pulizzi skulle uttryckt det don’t build on rented land! - är en uppmaning till företag som enbart publicerar innehåll på sociala medier.

Att dela eller inte dela på sociala medier 
Låt säga att du har ett företag som säljer kontorsmöbler och du har skrivit en artikel om “5 fördelar med höj- och sänkbart skrivbord”. På vilken plattform väljer du att publicera för att få bäst spridning? Facebook, LinkedIn, MyNewsDesk är exempel på företag som erbjuder dig möjligheten att publicera innehåll direkt på sina plattformar som ett alternativ till att publicera på din egen blogg eller hemsida.

Vilket alternativ som är bäst behöver inte vara helt givet. Eftersom att vi spenderar mer och mer tid på sociala medier kan det tyckas vettigt att publicera innehållet direkt i dessa kanaler för att nå ut till en större publik. Men vad händer om facebook väljer att stänga Instant Articles? Eller om LinkedIn ersätts av ett annat socialt nätverk? Vad händer då med ditt innehåll?
 

Apsis2


Mindre organiskt och mer sponsrat innehåll
Allt tyder på att de största sociala medieplattformarna kommer leva kvar under överskådlig framtid. Men det betyder inte att din fantastiska artikel om "5 fördelar med höj- sänkbara skrivbord" kommer fortsätta nå ut till till nya läsare.

Faktum är att det finns en risk att mindre än 1 procent av den organiska trafik som företag postar på facebook når ut till företagets följare. Detta innebär att ett företag som har 2700 följare riskerar att nå ut till endast 27 följare. Den som vill vara garanterad en bättre räckvidd måste betala för sig.

Tendensen är den samma på Instagram och Twitter som nyligen lanserade en ny algoritm för att exponera mer sponsrat innehåll, även LinkedIn förlitar sig i högre utsträckning på sponsrade inlägg och reklam.

För att använda Joe Pulizzis metafor; det har skett en omfattande hyreshöjning för den som väljer at bygga på någon annans mark.

Den gamla goda e-posten

Företag med stora ekonomiska muskler kan nog leva med att betala för att få sitt innehåll exponerat. Men det finns en hållhake. Hur mäter du resultatet av köpt exponering i sociala medier?

Fler följare leder rimligtvis till större kännedom om ditt varumärke, det kan också kännas bra att bli gillad och favoritmarkerad av dina fans. Däremot är det inte lika givet hur detta kan översättas till ett ekonomiskt och mätbart värde i form av fler konverteringar.

Att mäta effekterna av kampanjer med e-post är betydligt enklare. Dina prenumeranter läser ditt innehåll. De laddar ner dina rapporter. Och de handlar i din webbshop. Dessa personer visar ett större (och mätbart) engagemang jämfört med de som valt att gilla ett inlägg eller favoritmarkera en tweet.

Läs om värdet av hängivna prenumeranter i vår handbok om e-postmarknadsföring!

Att inte "bygga på någon annans mark" handlar helt enkelt om att inte lägga ditt innehåll i händerna på ett annat företag. 
 

Apsis3

 

Sprid ditt innehåll med e-post
Här kommer den viktigaste lärdomen: Att publicera innehåll på sociala medier är mindre gynnsamt jämfört med att sprida innehållet genom sociala medier eller e-post.

Om du bygger på din egen mark, det vill säga, publicerar innehåll i egna kanaler tar du kontroll över ditt innehåll och du skapar samtidigt bättre möjligheter att mäta resultatet av dina läsares engagemang. 


På fredag morgon den 23/9 kör vi tillsammans med Media Evolution Världens Bästa Morgon på Media Evolution City. Där kommer vi att fortsätta prata om hur man bör tänka kring publicering av innehåll på sociala medier och dess implikationer. För att anmäla dig, klicka här!



Artikeln publicerades ursprungligen här
 

written by

APSIS