Ted Talk Toolbox

by Caroline Bolmeson - 06/10/2016 - 09:28

Jag är presentations-coach och jobbar med TEDx-talare och processerna mot deras livs presentationer. De är alla helt vanliga människor som tackat ja till att prata kondenserat, spännande och strukturerat om sitt eget ämne i 15-16 minuter. Ingen av dem har nog haft en aning om vad som krävts av dem, men alla har tackat ja till utmaningen när den väl visat sig. Om du inte känner till TED, rekommenderar jag dig att surfa in på www.ted.com. Plöj.

Att göra en presentation som berör och får konsekvenser, är att våga vara ärlig och operfekt. För mig är det att säga det som jag tänker, på ett fint och strukturerat sätt och att bry mig om de som lyssnar. Det är inte att sätta ihop slajds fulla med text, och ha dem som mitt eget stöd. Det är inte heller att göra presentationen någon kväll innan. Det behövs tid, ärlighet och engagemang att göra något (ämnet jag pratar om) bättre.

Även om du har en 5 minuters presentation/ prat på morgonmötet, har du en enorm vinst att följa processen nedan. Din karriär kan få en kickstart åt ett helt nytt håll, om du är vågar vara autentisk.

Steg 1: Hitta kärnan i din presentation. 

Det kan du göra så här:

Fundera över vad det är som vill komma ut ur dig.

Skippa att ens öppna powerpoint och gör något av följande, eller alla alternativen:

-Bolla
Du som vanligtvis tänker bäst tillsammans med någon annan genom att bolla, börja prata om ämnet du ska presentera. Ha en partner du litar på, som tänker ungefär som du. Diskutera fram vad som är viktigt för dig att säga, och gräv så långt du kan tills du har en kärna -  ett budskap.

-Skriv ner
Du som tänker bäst i skrift, ta fram ett papper och en penna och börja skriva fritt om det ämnet du ska prata om. USA:s president Obama hade talskrivaren Jon Favreau som levererade presidentens tankar i sammansatta tal som än väcker tankar och känslor. Favreau beskriver sin process mot ett färdigt tal med att han först hade ett möte med presidenten då de pratade igenom vad ledaren egentligen vill säga. Sedan tog Favreau sin dator och satte sig på ett fik och gjorde en ”brain dump” – han skrev ner allt som kom helt ocensurerat. Du kan också göra en brain dump. När den är klar, låter du den vara en eller två dagar och tittar sedan igenom texten med nyfikna ögon. Vad ville du säga? Se mönstret och kärnan.

-Fejk-presentera
Hur gör jag själv då? Jag är typen som nuförtiden aldrig skriver manus. För att jag ska veta vad som vill komma ut, ställer jag mig upp framför en tom soffa därhemma och börjar prata. Rätt vad det är börjar jag se ett spår, avbryter och skriver ner lite stolpar eller hela tankegångar. Sedan fortsätter jag att prata framför den tomma soffan.

TED-talare är bra exempel på att alla de olika sätten mot skapande-processen ovan funkar. De uppmanas att börja jobba med talet ett halvår innan de ska leverera det. Det är inte alla som gör det, och alla ger inte fantastiska tal heller. Men de som jobbar och har tillit till att hjärnan har svaren om man ger den tid och utrymme, blir rikligt belönade. De har filmats i TED-filmer som visats miljontals gånger och haft en påverkan på sätt som vi aldrig kommer att veta fullt ut.

Mollycommunication-Salong1


Steg 2: Strukturera upp vad du vill säga

När du har kärnan och budskapet klart för dig, är det essentiellt att du gör det lätt för de som lyssnar att ta till sig din idé. Använd gärna TED-talarnas egen struktur:

1. Varför är detta viktigt/kul/intressant?
Skapa intresse och mening

2. Vad är det för idé du har?
Förklara tydligt

3. Hur ska man använda din idé?
Berätta hur den praktiskt ska kunna användas

4. Vad händer om man tillämpar idén? /Vad skulle kunna hända om man inte tillämpar idén?
Var visionär och berätta hur dina lyssnare skulle påverkas om de implementerade din idé. Kanske inom andra områden också?


Steg 3: Använd storytelling

Sist men störst; använd exempel från verkliga livet när du pratar om ditt ämne eller idé. Det kallas storytelling och är viktigt för att vi människor ska kunna minnas fakta och få ta del av förvärvad visdom och erfarenhet. Vi är duktiga på att använda storytelling när det är ”off the record”, det vill säga efter en presentation, eller över kaffet, på minglet. En riktigt bra historia är uppbyggd så här:

Ett problem + Hjälten = Processen mot problemets lösning + Insikter

Vi vill höra om skiten och problemen. Vi vill inte höra en framgångshistoria utan blod, svett och tårar. Det är bara skryt. Tillåt dig att vara sårbar och berätta om hur det var utan att vara ett offer. Du är ju hjälten i din historia. Berätta gärna andras historier, och var ärlig med att det är någon annans historia eller exempel från verkliga livet. Lycka till med morgonmöten, konferenser och presentationer!

written by

Molly Communication