Media Evolution

Mina bästa tips från kursen ”Bli ett content marketing-proffs”.

by Ulrika Hiertner - 10/10/2016 - 13:35

Under två dagar i september var jag och tolv andra kommunikatörer på kurs hos MyNewsDesk. Det var en bred spridning på företagen. Där fanns Landskrona energi, Småföretagarna, Kiviks musteri, fondföretag, mfl. Föreläsarna var två content marketing-proffs från MyNewsDesk. Oavsett verksamhet är Content Marketing någonting som alla kan applicera på just sin verksamhet. Kursen gav mig nya insikter och intressant innehåll som jag direkt kan applicera på vår verksamhet. Jag tänkte dela med mig av mina fem mest inspirerande lärdomar från dagarna.

För att klargöra - content marketing innebär alltså att skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att attrahera och förvärva en klart definierad publik. Med målsättningen är att leda till inkomstbringande handlingar från kunderna”

  1. Varför finns vi? En fråga som är viktig att alltid återkomma till för att skapa relevant innehåll till din målgrupp.
     
  2. Sätt upp en strategi för ditt arbete i sociala medier. Där frågor som: Var ska vi finnas och varför? Vem gör vad var och när?
     
  3. Vidare i strategin är det viktigt att hitta sin Brand Voice, hur vill vi låta och uppfattas? Detta för att kommunicera med de personer vi vill nå i olika kanaler på rätt sätt men också för att arbeta ut hur vi kan skilja oss från konkurrenter. Här skapas en tonalitet som definierar oss. Vill vi vara vänliga, informativa, rappa, raka, etc etc. För att sen ta  tonaliteten vidare hjälper det att sätta upp exempel: ”På facebook skriver vi såhär, inte såhär, varför gör vi det?” På så sätt blir det lättare för andra att följa vår brand voice också, man blir mer konsekvent.
     
  4. Arbeta med bilder! Vår hjärna tar till sig information via bilder betydligt snabbare jämfört med enbart text. Vårt attentionspan är ungefär 5 sekunder vilket betyder att om vi inte finner något direkt intressant gå vi vidare. Tweets, facebookinlägg m.m får fler klick när de har bilder än utan. I bland kanske man låter en beskrivande bild göra hela jobbet, vilket gör det än lättare för folk att uppfatta.
     
  5. Var vaksam! Vad händer omkring dig och din organisation som kan vara värt att haka på? Trender och internetfenomen når stor räckvidd av en anledning, dra nytta av dem! Var inte heller rädd att jobba med humor, som ofta går i hand i hand med vad som ”goes viral”, det kan vara ett effektivt sätt för content marketing.