November: Games and interaction

by William Wikner - 31/10/2016 - 15:19

Vad vi än gör i vår digitala samtid så ingår alltid en interaktionsaspekt och sätten hur det ter sig har ökat explosionsartat med nya teknologiers intåg. Virtual reality låter oss integrera med teknik som i stort sett gör att tekniken i sig försvinner från själva upplevelsen. Kommer vi i framtiden fysiskt behöva komma i kontakt med våra prylar? Eller kommer allt kunna manövreras med touchless teknik? Nya produkter och tjänster ger oss ledtrådar om hur vår framtid kommer att se ut i ett interaktionsperspektiv. Interaktion av olika slag är något som vi kommer att behandla under november månad. Men vi kommer även att dyka ner i en värld där interaktionen och användarupplevelsen är allt. 

Listan över vad det är som utmärker Malmös utveckling mot Sveriges epicenter för spelindustrin kan göras lång. Det är även en lista som rymmer många dimensioner. Spelindustrin är närvarande i Malmö via större globala giganter så som Massive Entertainment, men samtidigt också en plattform för en våg av spelutvecklare som växt fram. Med bakgrund i Malmös utveckling till en stad profilerad av en ny modern, innovativ kunskapsindustri så har staden blivit en naturlig plats för företag och organisationer inom spelvärlden att frodas i. 

Spelvärlden är också en som expanderar på olika plan. Med e-sportens erkännande som en sport på samma villkor likt de traditionella, en vars tittarsiffor översteg de olympiska spelen i Brasilien, är det en lukrativ bransch med många möjligheter. Det är också en bransch som inte kämpar med en övergång från traditionella industristrukturer. Med en verksamhet som är totalt centrerad till digitala aspekter behöver inte spelutvecklingsföretag lika många anställda eller låta sig styras av en fysisk närvaro för att generera samma vinster och värden.

Det finns utmaningar som behöver tas an och områden som kan utvecklas för att den inneboende potentialen i staden ska kunna utvecklas ännu mer och ta nästa steg. Spelindustrin präglas av en hård global konkurrens som kräver mer än bra spelutveckling för att slå sig fram och göra ett namn för sig själv och sin produkt på marknaden. Det finns med andra ord ett behov för nya lösningar och samarbeten för att få spelindustrin att lyfta ännu högre vilket faller helt i linje med Media Evolution. 

Uppdatera dig om spelläget i regionen här!


Detta händer denna månad: 

SALONG #3 18/11
Världens Bästa Morgon 25/11

written by

Media Evolution