Det naturliga digitala urvalet - överlever ni?

by Arvid Ådell & Robert McAllister - 02/11/2016 - 09:11

Är min organisation förändringsbenägen nog för att överleva det naturliga digitala urvalet? Den frågan är relevant att ställa sig när man står inför en punkt som antingen kommer att bli ett kritiskt problem eller en stor möjlighet. På bara fem dagar kan du punktera eller validera er nästa stora idé. 

Enligt den Darwinistiska synen på världen överlever de arter som bäst kan anpassa sig till sin omgivning. I den digitala världen är det företag och organisationer, inte organismer, som riskerar att dö ut om de inte snabbt anpassar sig till omgivningens behov, beteenden och förväntningar.  

Digital darwinism = När samhälle och teknologi utvecklas snabbare än organisationers möjlighet till anpassning.” – Evan Schwartz & Brian Solis

Några varumärken som ständigt hanterar och förhåller sig till det digitala urvalet, är: Spotify, SVT Play, Runkeeper och Klarna. De har idag många, snarlika konkurrenter inom sin respektive bransch, som levererar likvärdiga tjänster. Det enda sättet för dem att särskilja sig är genom att tillfredsställa användarnas behov bättre än vad konkurrenterna gör. Men ingen vet idag vilka behov de kommer att behöva tillfredsställas imorgon för att vinna kampen om konsumenten. Ett sätt att närma sig morgondagens användare är genom att titta på följande fyra områden.
 

1. Utmaningen. Allt startar med en fantastisk idé. Eller, är det inte så att det oftast startar med ett olöst problem. I Runkeepers fall, många tycker det är tråkigt att träna. Hur kan vi göra det roligare på ett enkelt sätt, i mobilen? 

2. Samarbete. Alla måste jobba mot det som är bra för kunden. Släpp “egna” affärsområden, tillsätt rollen produktägare och skapa tvärfunktionella team med personer från företagets alla ben. 

3. Kunden i fokus. Det må vara ett slitet uttryck, men ni måste känna er kund. Vet ni deras behov och drivkrafter? Vet ni vad som skulle göra dem superglada? Vet ni vilka utmaningar de står inför? Och i så fall, hur mäter ni de behoven? Hur tar ni reda på vad som gör att de väljer eller inte väljer er. De varumärken som känner sina kunder bäst har störst möjlighet att tillfredsställa deras behov och lyckas i den hårda digitala konkurrensen. 

​4. Snabbhet. Snabbhet är viktigt, det är inget nytt. Idag rör sig människors 4. behov, och förväntningar hela tiden. Därför är det viktigt att inte fastna i långa tunga projekt. Våga dela upp projektet i mindre delleveranser, testa mot riktiga kunder, observera och lär! Se korta iterationer som ett kalibreringsverktyg för att kunna pricka rätt i ert projekt.

Change has never been this fast, and it will never be this slow again
– Gordon Moore, Intel co-founder

Hur gör man det rent praktiskt?
Ett sätt att omedelbart öka hastigheten i er organisation är att implementera designsprintar i era projekt. Designsprintar är en process i fem steg, utvecklad för att lösa affärskritiska problem med hjälp av design, prototyper samt användartester. Genom att arbeta tillsammans med era kunder i designsprintar, kan ni påskynda en vanligtvis långdragen process och komprimera månaders arbete till en enda vecka, eller mindre.
 

Ottoboni2


Processen utvecklades på Google Venture för att hjälpa start-ups ta nästa kritiska steg i sin utveckling. Jake Knapp, som uppfann Google Hangout i just en designsprint, har skrivit en bästsäljande bok som beskriver hela den processen.  

Designsprintar är en blandning av olika tekniker som t. ex: design thinking, beteendevetenskap och agil utveckling. Designsprintar består av flera öppna och stängda faser:

1. Kartlägg - Förstå utmaningen

2. Skissa - Utforska idéer som löser utamingen

3. Välj - Välj den idéen som har bäst förutsättningar att uppnå det långsiktiga målet

4. Prototypa - Gör en prototyp

5. Validera - Testa på riktiga kunder

Designsprintar ger er möjligheten att kontrollera kartan och kalibrera kursen i rätt riktning innan ni kastar er in i ett nytt projekt. Det passar även bra för er som inte vill lägga massor av pengar och tid för att validera eller avfärda en ny affärsidé. 


Tre situationer där designsprintar kan hjälpa:

  • Det står mycket på spel. Ni behöver pricka rätt och har inte råd att investera stora summor tid och pengar för att validera er idé.
  • Ni har ont om tid. Som namnet antyder, sprintar är till för att gå fort.
  • Ni har kört fast. Sprint är perfekt för nya infallsvinklar i ett befintligt projekt.


Låter det intressant? Här finns mer bra läsning i ämnet.
Läs mer om att förbereda och genomföra designsprintar
Läs mer om digital darwinism
Läs mer om att verkligen lära känna era kunder

Är du intresserad av att veta ännu mer? Vill du ha hjälp med att genomföra designsprintar i er organisation? Kontakta oss så hjälper vi dig med dina utmaningar.

Arvid Ådell, projektledare
arvid.adell@ottoboni.se

Robert McAllister, projektledare
robert.mcallister@ottoboni.se

Ottoboni är en digital byrå som grundades 2001 i Stockholm. Vi är idag 100 medarbetare med kontor i Stockholm, Malmö och Helsingfors. Vi är en del av Nordic Morning sedan 2015

 

written by

Ottoboni