Välkommen till den globala röstmarknaden

by Joakim Lindhé - 14/11/2016 - 10:57

För att filmens helhetsintryck ska bli rätt är berättarrösten superviktig. Valen är många: man/kvinna, gammal/ung, skåning/rikssvensk, lättsam/allvarlig. Etc.

Förr hade alla produktionsbolag sina egna nätverk med röstartister som man ringde efter när det var dags. Ofta skådisar från den lokala stadsteatern. Så funkar det till viss del fortfarande, men tack vare nätet har en helt ny marknad för röstartister vuxit sig stark. Många röstartister har också sina egna hemsidor för att utan mellanhänder kunna nå ut till en global marknad.

VO1

Prislappen för en inläsning, eller voice-over som är det vedertagna branschordet, är kopplad till längden och användningsområdet. En inspelning som ska användas i TV-reklam är betydligt dyrare än en instruktionsfilm som bara ska publiceras på nätet. Största språket på denna marknad är förstås engelska. I vissa fall ges man som kund möjlighet att delta vid inspelningen via Skype.

Särskilda önskemål

Ibland behöver man en röstinspelning på ett lite mer ovanligt språk och det finns agenturer som specialiserat sig på att erbjuda så många språk och dialekter som möjligt.

VO2

När man behöver man en berättarröst på burmesiska är det bara att börja googla: Voice-over, burmese.

Redan på första söksidan kommer sex agenturer upp. De finns lokaliserade i England, Österrike, Singapore och Thailand. Inom 24 timmar har man röstprov och offerter från alla.

Trender

Som i alla andra sammanhang finns ett visst mått av mode och tidsmarkör i hur berättarröster låter. Ni vet själva hur det lät i journalfilmerna.

Det är för tidigt att dödförklara de sammetslena och väloljade radioreklamrösterna, men det går definitivt att skönja en ny strömning. Trenden går mer åt att låta som en stå-uppare, alltså ganska normal i sin karaktär, men med mer energi än vad de flesta av oss pratar till vardags.

Videoakademin är inte ett produktionsbolag. Däremot kan vi på alla tänkbara sätt hjälpa organisationer att jobba med rörlig bild. Vi har en rad erfarna experter som täcker upp alla delområden – strategi, innehåll, teknik och spridning.

written by

Videoakademin

Idag kan alla nå ut med rörlig bild. Vi vet hur man lyckas. Videoakademin är inte ett produktionsbolag. Däremot kan vi på alla tänkbara sätt hjälpa organisationer att jobba med rörlig bild. Vi har en rad erfarna experter som täcker upp alla delområden – strategi, innehåll, teknik och spridning.