Att spegla verkligheten

by Jenny Carlstedt - 30/11/2016 - 13:31

Att återskapa verkligheten digitalt är något som tilltalar de flesta – inte bara ur yrkessynpunkt utan också för att det rent ut sagt är häftigt att vandra runt i en kopia av vår värld. Jag bloggade tidigare i våras om möjligheterna att låta medborgare bygga sina egna stadsdelar i Minecraft, eller bara gå runt i de förslag som tagits fram av stadsplanerare och arkitekter.

Det finns självklart olika metoder för at skapa en virtuell verklighet (VR-modell) och allteftersom tekniken utvecklas blir den mer och mer tillgänglig – dvs både enklare och billigare att använda.

Gatuvyer är kanske inte direkt VR, men är ett sätt att ta kartan närmare verkligheten. För sex år sedan skrev DN en artikel om att gatuvyerna kommer till Sverige – om ni går in i artikeln hittar ni en bild på bilen som användes vid fotograferingen. Sedan ett par år tillbaka kan allmänheten läsa upp sina egna gatubilder till tjänsten Mapillary, detta sker helt enkelt genom att användarna tar bilder med hjälp av sina mobiltelefoner. Nu hoppar Google Street View på trenden att låta allmänheten stå för innehållet och lanserar möjligheten för användarna att själva ladda upp sina 360 graders bilder av intressanta platser (läs mer här). Något som självklart bör få konsekvenser för såväl kvantitet som kvalitet.

Som ni kan förstå innebär detta att vi säkert kan vänta mer bilder från världens olika hörn, såväl utomhus som inomhus. Ett 360-graders fotografi från en mobilkamera går också att använda som en enklare VR-modell. Det innebär att du har en bild av tillräckligt hög kvalitet för att du ska kunna virtuellt förflytta dig till en annan plats (exempelvis genom att titta på bilden med Google Cardboards) – jag tänker att det borde vara ett bra hjälpmedel för exempelvis räddningspersonal som behöver skaffa sig en uppfattning om hur det ser ut inne i ett rökfyllt museum innan de går in.

Våra utvecklare och visualiserare arbetar idag med att ta fram mer komplexa modeller av byggnader genom exempelvis att scanna byggnaden. Dessa modeller är så pass stora att det går att gå omkring i dem och titta på detaljer. Titta till exempel på Christoffer Brands modell av Domkyrkan i Lund. Att scanna in och skapa modeller av kända historiska byggnader är något som är på gång – och jag tror att det kommer vara en helt annan upplevelse att gå på en vanlig historielektion om fem år, jämfört med när jag läste historia en gång i tiden. Tänk att inte bara kunna berätta för eleverna om hur kejsare Domitianus lät hålla ett sjöslag i Colosseum, mitt i centrala Rom, utan faktiskt kunna ”uppleva” det med hjälp av en virtuell modell.

För att summera så finns det idag en mängd olika tekniker att bygga upp en modell av verkligheten – och hur detaljerad och hur komplex den behöver vara bestäms främst av syftet som den ska användas till. För er som använder Minecraft – gå in och titta på byggnaderna i Helsingborg som är inlagda – mest för att man ska få en överblick av staden, och jämför sedan med städerna från TV-serien Game of Thrones som byggts upp. Med mycket tid och många som hjälps åt så kan modellerna bli väldigt verklighetstrogna, men frågan är om de behöver vara det i den kontext som de används i?

Mer nyfiken? Nedan finns några länkar som kanske är av intresse.

Swecos VR-modeller på Vasaskeppet som bygger på bilder tagna med en vanlig systemkamera:
https://youtu.be/5-Zd7zLOJXM

Titta runt i en stad byggd i Minecraft (kan ses utan att ha Minecraft installerat):
http://www.minecraftworldmap.com/worlds/3HAyj#/-1107/64/260/-2/0/0

Eller mer på skoj – ”fågelsimulator”:
https://youtu.be/gWLHIusLWOc

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Under Salong #4 den 16/12 så har du möjlighet att både testa och lära dig mer om vad som togs upp här. Bland annat kommer Christoffer Brand finnas på plats! Välkommen! 


 

written by

Sweco