Malmö drömmer under Salong #5

by William Wikner - 02/02/2017 - 11:47

Vi på Media Evolution håller Malmö nära hjärtat. Vår underbara stad, i kärnan av Skandinaviens mest dynamiska och innovativa region, var i centrum under årets första Salong. Precis som januaris månadstema dedikerades dagen till att lämna nuet och blicka ut över framtiden.

Media Evolution City blev under eftermiddagen och kvällen en förlängning av Dygnet Runts artikelserie Malmö Drömmer. Personer ur vårt community förmedlade ur olika bransch- och affärsperspektiv sina personliga spaningar över 2017 men också drömmar. Drömmar för att få Malmö och regionen att bli ännu bättre och en föregångare i landet när det kommer till nytänkande arbetsmodeller, produkter och tjänster.

Om du inte var på plats eller kanske bara vill återuppleva den inspirerande tillvaron följer här en sammanfattning.

 

Hampus Jakobsson betonade att hans minuter på podiet handlade uteslutande om drömaspekten. Hampus dröm är att vi under det kommande året och framtiden ska sluta fråga vad kommuner och myndigheter kan göra för oss och istället börja jobba för att bygga våran egen stad så som vi vill ha den.

Begreppet matdemokrati myntade Anna Berghe från Till bords under sina minuter. I matväg har Malmö ett fantastiskt utbud som hämtar inspiration från världens alla kontinenter. Anna tycker det är tid att vi måste börja vara tydliga med vad det är som vi kräver av oss själva och anamma ett ifrågasättande som gör att det vi äter är ansvarfullt producerat och gynnar närområdet.

 

2017 blir då vi lär oss att ta ansvar för vad vi stoppar i oss – Anna Berghe

 

Ebba Sjöberg från LePacte ser att vi nu helt bör överge den föråldrade föreställning att försöka skilja det digitala från det mänskliga mötet. Snarare ser hon ett behov av fler digitala verktyg som ska underlätta och få till mer möten mellan människor, inte minst som överskrider branschgränser.  

Vi har nog alla hört den, bilden av Malmö som Sveriges Chicago. Men Kitte Wagner, chef för Malmö Stadsteater, lyfte även upp berättelsen av Malmö som Sveriges Berlin med en ung stad som sprudlar av kreativitet och ambition.

 

Vi måste ta ansvar för ”the narrartive” och visa att Malmö inte är en förlorad stad – Kitte Wagner

 

Ehsan Noroozi från Resultify lyfte fram att Malmö är i världsklass att göra roliga saker och vi måste kunna slå ihop världsroliga saker med konkreta event. Belysandet av det roliga var Ehsans spaning samt dröm och föreslog bland annat mer Emoji’s för att uppnå en upplyftande tonalitet. Hans råd kort och gott: Ansträng er!

Helen Mohlin från produktionsbolaget MINT utgick från sin egen spaning av sig själv med ett brett tittande av film och slösurfande. Utifrån det här ser hon att vi behöver uppleva och titta på mer saker tillsammans. I framtiden ser Helen då att teknologi och berättelser kommer att jobba mer hand i hand. Helen föreslog inrättandet av en manusutbildning på Malmö Högskola och fler upplevelserika platser runt om i Malmö med rörlig bild och annan media för att uppfylla sina drömmar för Malmö.

Bra arkitektur är otroligt viktigt för ett hälsosamt samhälle och handlar inte bara om byggnader, utan också om det rum vi ständigt befinner oss i. Hans Willehader från Arkitema architects utgick från det närmandet kring arkitektur och tryckte på att vi tillsammans måste ställa krav för att Malmö ska bli den bästa staden. Hans spådde en ljus framtid för staden och försäkrade publiken om att de kan se fram emot att bo kvar i Malmö.

Alexandra Bylund från Mama Said Media förmedlade konkreta spaningar inom det digitala för 2017. Mikro-influencers, ett närmare samarbete mellan sälj och kommunikationsavdelningar och en större transparens som en konsekvens av mer rörliga media kommer att komma starkt under året. Mer företag som tar sig an podcastproduktion för sin content marketing och messenger applikationer som de nya stora kanalerna för kommunikation fanns också i Alexandras kikare.

John Schoolcraft från Oatly drömmer om att vi i framtiden genomgående ska börja se på företag uteslutande utifrån vad de gör för samhället. Vi tycker ofta om och ser upp till människor som har en åsikt och står upp för bra värderingar. Har vi en sådan syn på företag, som en komponent i ett större samhälle, så har företag en stor makt att åstadkomma förändring.

Emma Kronqvist, Allmän TV-chef för SVT Malmö, utgick från sitt intresse för gemenskap där en god sådan bygger på en stor hoppfullhet, vilket är centralt i hennes arbete. En viktig aspekt inom public service är just att identifiera hoppfullhet och göra det till något större. Vi har ett behov av att titta på TV för att spegla en sinnesstämning. Emma drömmer om en tätare stad med stor inspiration från Indy Johar presentation från årets The Conference samt applikationen We The People. Hon drömmer om att vi själva ska kunna beskriva och dela det offentliga rummet med digitala lösningar.

Malmö är en stad som på många sätt skiljer sig från resten av Sverige. Kristin Heinonen från The Conference och House of Ada pratade om att det är där stadens styrkor ligger. Men Kristin tycker att Malmö kan mer och ska våga upprätta fler samarbeten som överskrider branschgränserna. Hon kopplar tillbaka till just Malmös breda utbud av mat och ser att tech och mat bör via smarta digitala lösningar lyfta upp Malmös breda matkultur.

 

Om man ska vara innovativ kan man inte förhålla sig till regler och gränser – Kristin Heinonen 

 

När Anna Lindén, efter att publiken fått smälta innehållet med varandra under några minuter, frågade om någon ville dela med sig av vad man tar med sig från årets första Salong fick hon två svar som ypperligt fångar eftermiddagens teman: Göra det tillsammans och kärleken till Malmö.

written by

Media Evolution