Videoakademin

Tre strategier för att synas på Youtube

by Joakim Lindhé - 22/02/2017 - 09:24

Sökmotorn på Youtube är den näst största. Har ditt företag något att erbjuda besökarna som söker efter videoinnehåll kopplat till ert universum? Att ha en egen Youtube-kanal har gått från ”kul-att-ha” till ”måste-ha” – särskilt för företag som säljer till konsumenter.

Youtubes egna tänkare lanserade för något år sen en modell där man pratar om Hero, Hub och Hygiene. (Knappast begrepp som förklarar sig själva, och ännu mindre begripliga blir de om man försöker direktöversätta dem till svenska. Men bortsett från det…) För den som vilset funderar på hur man egentligen ska börja, är det här ett intressant synsätt som kan hjälpa till att sortera tankarna.

För exemplets skull, tänk dig att ditt företag säljer kakel…

Hygiene. Det mest nödvändiga och självklara innehållet. Vad kan vara ett mer självklart på er Youtube-kanal än att göra filmer som ger svar på kundens alla frågor om kakel-läggning? De här filmerna har en lång livslängd och kan med fördel utgöra basen för er närvaro på Youtube. Kolla in konkurrenterna för att komma fram till vilka värden som ni behöver tillföra i era filmer för att kunskapstörstande hemmafixare ska välja just er.

Med denna strategi skapar ni goda möjligheter att locka in nya potentiella kunder.

Hub. Är era kunder intresserade av hur produktnyheter och inredningstrender där kakel är inblandat, kanske mest med fokus professionella kakelsättare. Om ni väljer att skapa ett regelbundet återkommande innehåll som ett magasin eller TV-program för den här gruppen, går det in under den här kategorin. Det ska vara underhållande/inspirerande.

Med Hub-tänket underhåller man de kunder man redan har.

Hero. Nu pratar vi filmer som sticker ut i bruset, typ Superbowl-reklam. Något som blir viralt, skakar om och skapar svallvågor. Om ditt företag engagerar Jean-Claude van Damme som i en påkostad video går ner i spagat mellan två högar av kakel – ja, då är det i den här kategorin man hamnar. Det kräver en väl tilltagen budget. Om man med en snål budget ska nå resultat, måste idén vara desto bättre.

Filmer i den här kategorin kan fånga in en ny publik som normalt sett inte skulle lockas till ditt varumärke.

Kolla gärna in den här fina infografiken som beskriver vad Hero, Hub och Hygiene handlar om.

Videoakademin är inte ett produktionsbolag. Däremot kan vi på alla tänkbara sätt hjälpa organisationer att jobba med rörlig bild. Vi har en rad erfarna experter som täcker upp alla delområden – strategi, innehåll, teknik och spridning.